Slægten

Slægttavle med udgangspunkt i Legatfamilien Aagard, Vinther, Bisgaard, Deichmann samt alle de andre grene.

Udskriv Tilføj bogmærke

Notater


Træ:  

Match 6,601 til 6,650 fra 9,872

      «Forrige «1 ... 129 130 131 132 133 134 135 136 137 ... 198» Næste»

 #   Notater   Knyttet til 
6601 Practiserende Læge i Ålborg nr. 2. Ugift Hansen [ Læge ], Søren (I6433)
 
6602 prem.ltnt.  Laub, Carl Michael Georg (I7493)
 
6603 Premierltnt., imm. 1814 i Kiel, hvor han studerede Jura, 1815 paa Grund af Deltagelse i Studenteruroligheder relegeret paa 3 Aar, stadfæstet 1817, 1830 Toldassistent og Visitør ved Konsumtionsvæsenet i Kbhvn.; fik Navnet Buchwald ved Testamente efter en Enke Buchwald i Holsten. Benzon-Buchwald, Frederik Hendrik Christian (I7974)
 
6604 Premierløjtnant Bornemann, Cosmus (I6382)
 
6605 preuss. løjtnant i garde-schutzenbataillon, fulgte med kejser Maximilian til Mexico som kadetkorporal i 5. ulaneskadron af den østrigske fremmedlegion, falden 23okt. 1866 mellem St.Anna og St. Paul ved Flaxcala. Ahlefeldt, Hugo Friedrich Johann von (I6693)
 
6606 preussisk Oberst. Lüttichau, Carl August Wilhelm Ferdinand rigsgreve (I1712)
 
6607 Prince of Perejaslawl, Tschernigow, Nowgorod (executed by Tatars). of Kiev, Michail (the Saint) Grand Duke (I3493)
 
6608 Priorinde for Gisselfeld adelige Jomfrukloster, dekoreret 26. September 1926 med Fortjenstmedallien i Guld Danneskiold-Samsøe, Elisabeth Thyra komtesse (I5392)
 
6609 Priorinde i Odense Adelige Kloster.


(Forældre: Geheimelegationsraad, Kammerherre Olinto Maria Emilio de Gasparo d'Andrea Giusti dal Borgo di Primo Baron del Asilo og Frederikke Louise Wesselhoft, adopteret von Schimmelmann).

 
dal Borgo di Primo, Elisa Ernestine Ermerine Charlotte Sibille Lucie (I5831)
 
6610 Priorinde i Roskilde Adelige Kloster.  Schaffalitzky de Muckadell, Charlotte Caroline baronesse (I5808)
 
6611 Professor histor. & eloquent. Sorø Akademi, senere Præst ved Budolfi Kirke i Aalborg og Stiftsprovst. Pontoppidan, Johann Ludwig Christian (I6213)
 
6612 professor i matematik ved Roskilde Gymnasium. Lauridsen, Hans (I8998)
 
6613 Professor i Sorø Borch, Caspar Abraham (I5549)
 
6614 Professor i tegnekunst ved søkadetakademiet i Kbh., kancelliråd. Monrad, Vitus (I9543)
 
6615 Professor medicinæ ved Københavns Universitet, Assessor i Højesteret, Dr. med. Ostenfeld, Christen (I9111)
 
6616 Professor og fra 1747-54 biskop i Bergen Erik Pontoppidan den Yngre (1698-1764), nevø af den Ældre. Erik Pontoppidan udgav i 1742-43 en roman i tre dele, Menoza, med undertitlen "En asiatisk Prinds, som drog Verden omkring, og søgte Christne (…) men fandt lidet af det han søgte". Romanen giver "i Form af en Rejsebeskrivelse (…) Tidens religiøse Karakteristik saa vel i Udlandet som i Danmark – en Form, der giver Anledning til frimodige Udtalelser om mange Forhold, som ellers ikke let kunde fremsættes i hine Tider", skriver S.M. Gjellerup i førsteudgaven af Dansk Biografisk Leksikon (bd. XIII, 1899, s. 214) hvis senere udgaver ikke finder romanen omtale værd, endskønt den blev oversat til både hollandsk, fransk og tysk og herhjemme i 100 år var "en højtskattet Folke-Læsning", som dens sidste udgiver, Vilhelm Birkedal, udtrykker det i 1860. Om derfor Henrik Pontoppidan nogensinde har læst den, véd vi (endnu?) ikke. Men Vilh. Andersen fandt det naturligvis spøjs og mente at Henriks forfatterskab meget godt beskrives med Menozas undertitel. Men langt bedre huskes og omtales Erik Pontoppidan for Den danske Atlas, I-II (1763-64), en slags forgænger for Traps Danmark, og hans lovbefalede (pietistiske) katekismusforklaring, Sandhed til Gudsfrygtighed (1737), der i Norge overlevede (i udtog) til ind i det 20. årh., mens den i Danmark blev afløst af Balles Lærebog. Hvad der nok også ville have interesseret Henrik Pontoppidan, om han har kendt den, men det véd vi ikke, er Erik Pontoppidans lille afhandling fra 1745 om Det Danske Sprogs Skiæbne og Forrige saavelsom næværende Tilstand udi Sønder=Jylland eller Førstendømmet Slesvigb.

---


Pontoppidan, Erik (Ludvigsen), 1698—1764, Biskop og Prokansler,


teologisk, historisk og sproglig Forfatter. F. 24. Aug. 1698 i


Aarhus, d. 20. Dec. 1764 i Kbh. (Petri), begr. sst. (Petri). Forældre:


Stiftsprovst Ludvig Henriksen P. (1648—1706, gift i° 1677


med Barbara Hansdatter Backer, 1646—89, gift i° med Sognepræst


i Herlufmagle Jens Nielsen Spend, 1632—76) og Else Sophie


Spend (1673—1707). Gift 1° 26. Okt. 1723 med Francisca Toxverd,


d. 30. Dec. 1730 i Hagenbjerg, D. af Sognepræst i Lundum


Peder Frandsen T. (d. 1735). 2° 4. Sept. 1731 i Sønderborg med


Lina (Eliina) Danielsen, døbt 6. Dec. 1712 i Sønderborg, d. 1.


Febr. 1744 i Kbh. (Helligg.), D. af Husfoged paa Sønderborg


Slot Peter D. (1680—1735) og Ingeborg Thomsen (f. 1690). 30


Pontoppidan, Erik. 459


16. Febr. 1745 med Johanne Marie de Hofman, f. 1. Febr. 1722


paa Skerrildgaard, d. 3. Maj 1809 i Kbh. (Petri), D. af Justitsraad


Søren de H. til Skerrildgaard (1688—1771) og Karen Elisabeth


Dreyer (1689—1727).


Tidligt forældreløs blev P. sat i Huset hos en fjern Slægtning, Justitsraad


D. C. Braes til Kokkedal i Torslev Sogn. Da han her blev mishandlet


af Huslæreren, kom han 1709 ved Familiens Indgriben først


en kort Tid til Aarhus Latinskole og 171 o til Fredericia, hvor han


boede hos sin Halvbroder, Sognepræst Henrik P. Skolens pædagogiske


Tilstand var yderst ringe, og da Drengen følte Skoletugten


ulidelig, tog Halvbroderen ham 1713 ud af Skolen og satte ham i


Huset hos Sognepræst Ove Guldberg i Barrit. Her tilbragte han


to Aar, til han 1715 igen kom i Fredericia Skole. 1716 blev han


Student, studerede Teologi og tog Attestats 1718. Han var ikke


religiøst grebet, men nok religiøst følsom. Da han i Kbh. hørte sin


Nabo holde Andagt med Bøn, Skriftlæsning og Salmesang, skammede


han sig over, at han som Teolog gik saa let hen over den


Gudsfrygt, der burde være hans Hovedsag. En videre Uddybelse


af det religiøse Liv oplevede han under et Ophold hos sin Morbroder,


Kaptajn Spend paa Godset Hoiersbiittel i Stormarn. Navnlig


fik fransk-reformerte Opbyggelsesbøger her Betydning ved at


vække ham til Selvprøvelse. 1719—20 var han Huslærer i


Kristiania og rejste derefter som Hovmester for Ivar Huitfeldts


Søn Claus med denne til Holland og England (1720—21). Under


Opholdet i Utrecht kom han i personlig Forbindelse med den i


Datiden indflydelsesrigeste reformerte Teolog F. A. Lampe. Det


Kendskab, han i det hele fik til denne Del af den reformerte Vækkelse


og den dermed forbundne teologiske Tænkning, satte kendelige


Spor i hans Udvikling. Efter sin Hjemkomst blev han Huslærer


for Hertug Frederik Carl af Pløn (s. d.), og ved hans Hof blev han


1723 Prædikant og samtidig Diakon i Nordborg By, 1726 forfremmet


til Hertugens Patronatskald, Sognepræsteembedet i Hagenbjerg.


Uden at han havde oplevet et »Naadens Gennembrud«


efter den hallensiske Pietismes Omvendelsesskema, havde Berøringen


med den reformerte Pietisme og dens strenge Moral kaldt


en dyb personlig Alvor frem hos ham, saaledes at han ved Indgangen


til Præstegerningen ikke tvivlede om sit »indre Kald«, men


endog kunde føle sig som Aandsfælle af Pietismen og vide sig enig


med den i dens Idealbillede af den hellige Menighed. Hans Forkyndelse


sigtede mod personlig Omvendelse, »den døde Ortodoksi«


var utilstrækkelig til Frelse, selv om Læren var nok saa luthersk;


Kirketugten skulde sætte Skel mellem troende og ugudelige, og


46o Pontoppidan, Erik.


P. tog fat med Bibellæsninger og Husbesøg og stiftede et Præstekonvent,


hvis Medlemmer skulde samles om pastorale Emner til


Dygtiggørelse i deres Gerning netop som Sjælesørgere. Baade ved


sin vækkende Forkyndelse og ved de teologiske Anskuelser, han


fremsatte, blev han stemplet som Pietist og fik adskillige Fjender,


blandt dem Sognepræsten i Nordborg, senere Provst H. C. Brandt,


der paaførte P. en besk Strid, som nødte ham til at indhente


Erklæringer om sin lutherske Rettroenhed. 1727 udsendte han


»Heller Glaubens-Spiegel, in welchem die Kennzeichen der Kinder


Gottes vorgestellet werden«, en Andagtsbog, der har øst af mange


Kilder (Grossgebauers »Vægterstemme«, Pietismens forgrenede Inderlighedslitteratur,


reformerte Opbyggelsesbøger — særlig gør


Discipelforholdet til Lampe sig gældende — og engelske Dissentersskrifter)


og omtrent samtidig det lille Skrift: »Dialogus oder Unterredung


Severi, eines pseudorthodoxen Predigers, Sinceri, eines


Stadts-Secretairen und Simplicii, eines einfaltigen Burgers, betreffend


die Religion und Reinheit der Lehre«. I Samtalens Form vilde


P. klare Begreberne om den rette, oprigtige og personlige Tros


Karakter. Men under de smaa Landsbyforhold var de teologiske


Forskelle blevet personliggjort, og ingen kunde være i Tvivl om,


at P.s Skildring af Severus sigtede paa Brandt. Den i Forvejen


ubehagelige Strid om P.s Rettroenhed blev yderligere tilspidset


ved Dialogens personlige Brod. Den første Del af Konflikten jævnedes


paa den Maade, at P. 1728 lod sig bevæge til at underskrive


samtlige symbolske Bøger (altsaa ogsaa den ortodokse Konkordieformel)


som Læreforpligtelse, for saa vidt disse ikke stred mod den


hellige Skrift. Dette var et betinget Kompromis, som ikke kunde


skade P., men heller ikke gavne Brandt. Denne blev da ogsaa først


tilfredsstillet, da P., tvunget af Forholdene, gav ham en Undskyldning


for Dialogens Offentliggørelse.


Med uhyre Flid havde P. i disse Aar tillige kastet sig over Læsning


af topografiske og historiske Skrifter; gennem Kaldsfæller søgte


han at samle alle Slags historiske Oplysninger, og paa Grundlag


af sine Husbesøg gjorde han Optegnelser om Almuens Overtro,


Skikke og Talemaader. Som Frugter af disse Iagttagelser i Marken


udkom senere »Everriculum fermenti veteris« (1736, oversat af


J. Olrik 1923) og »Onde Ordsprog, som fordærver gode Sæder«


(1739). De to Skrifter har bevaret et for Folkemindeforskningen


vigtigt Stof, men Forfatterens direkte Hensigt med Udgivelsen var


at bekæmpe Overtro og Vantro. 1729 udgav han en lille topografisk


Beskrivelse af Kbh., »Memoria Hafniæ«, for at bevare Minderne


fra den gamle By, af hvilken en stor Del Aaret forud var


Pontoppidan, Erik. 461


lagt i Aske. 1730 fulgte en udførligere Gennemgang af Kongeriget


og Slesvig, »Theatrum Daniæ veteris et modernæ«, og 1734 »Kurtz


gefaste Reformations-Historie der Dånischen Kirche«, den første


Mundsmag paa den store Fremstilling af den danske Kirkes Historie,


med hvis Forarbejder han syslede. Han affattede disse Skrifter


paa Tysk i den Hensigt at oplyse og retlede de fremmede Læsere


om danske Forhold.


Efter Christian VI.s Tronbestigelse blev den dansk-norske Kirkepolitik


ledet i hallensisk-pietistisk Retning (»Statspietismen«). Det


gjaldt nu for Kirkestyrelsen at faa de betydeligste Embeder besat


med vækkende Præster. P.s nidkære Præstegerning var blevet kendt;


efter en Prøveprædiken kaldte Kongen ham til Slotspræst og Sognepræst


i Hillerød 1734, og allerede n. A. blev han Hofpræst i Kbh.


og Meddirektør ved de fattiges Væsen, 1738 ekstraordinær Professor


i Teologi, 1739 Medlem af Kommissionen til en revideret Bibeloversættelse,


s. A. Medlem af Mønt- og Medaillekommissionen,


1740 Medlem af Missionskollegiet og Meddirektør af Vaisenhuset


og 1742 Medlem af det nystiftede Videnskabernes Selskab, i hvis


Skrifter han offentliggjorde en Række Afhandlinger; den vigtigste


var »Det danske Sprogs Skiæbne udi Sønder-Jylland« (1745) med


en sønderjysk Ordsamling og en Redegørelse for det tyske Kirkesprogs


Udbredelse efter Reformationen i den dansktalende, sydslesvigske


Befolkning. Kongen satte stor Pris paa P., og i Grev


J. L. Holstein havde han gennem Aarene en trofast Støtte. Det


var ham saaledes en stor Ære, at han 1736, da Konfirmationen


blev paabudt som en offentlig Kirkehandling ved Tohundredaarsmindet


for Reformationens Gennemførelse, fik overdraget at udarbejde


en Katekismusforklaring og en Salmebog. Forklaringen er


udarbejdet med Speners »Einfåltige Erklårung« (oversat 1728) som


Forbillede og udkom allerede 1737 under Titlen: »Sandhed til


Gudfrygtighed«. Efter kgl. Befaling af 22. Aug. 1738 skulde den


indføres overalt i Danmark-Norge. Den var affattet i 759 Spørgsmaal


og Svar og krævede faktisk flere Forudsætninger for Tilegnelse,


end det daværende Almueskolevæsen formaaede at yde sine Elever;


1771 blev en af P. Saxtorph foretaget Forkortelse autoriseret til


Brug. Læresystemet var uforandret, men Kravene til Udenadslæren


færre. P.s Forklaring fik langt større og varigere Indflydelse


i Norge end i Danmark, hvor den flere Steder mødte heftig Modstand


fra ortodokse Præster, der angreb den for vrang Lære. Kun


det kongelige Magtbud om dens almindelige Brug tvang den igennem,


indtil den i Aarhundredets Slutning afløstes af Balles Lærebog;


dog vedblev »de stærke Jyder« helt op til vor Tid at holde


462 Pontoppidan, Erik.


fast ved »Pontoppidan«. »Den nye Psalme-Bog« (1740) med Salmer


af Kingo, Brorson og tyske Oversættelser (i alt 552 Salmer) blev


ikke paabudt og fandt i Kongeriget kun Indgang i Hofmenighederne


(deraf Navnet »Slotssalmebogen«), medens den holdt sig


længe i Nordslesvig som Kirkens og Husandagtens Salmebog. —


P.s Interesse for Personalhistorie lagde sig for Dagen i de to Bind


»Marmora Danica« (1739—41), som gengav Indskrifter, navnlig


fra Ligsten og andre kirkelige Monumenter. Om end Afskrifterne


langt fra altid er nøj'agtige, er der dog her bevaret adskilligt, som


ellers var gaaet tabt. P.s »Gesta et vestigia Danorum extra Daniam«


(I—III, 1740—41) vidner om hans store Belæsthed og Samarbej'de


med Wadskiær, men i historisk Henseende om svigtende kritisk


Metode. Værkets Stemning er baaret af romantisk Stolthed over


de danskes Tapperhed. Langt større Værdi har hans omfangsrige


Kirkehistorie, »Annales ecclesiæ Danicæ diplomatici« ( I - I V , 1, 1741


—52), i første Række en annalistisk Materialesamling, der svulmede


op, j'o nærmere han kom sin egen Tid, svagest i den kildekritiske


Vurdering af ældre Beretninger, men til Gengæld værdifuld, hvor


han for senere Tiders Vedkommende bygger Fremstillingen paa


Synodalakter, Visitatsbøger, Registranter og Breve. Men det store


Materiale har overvældet ham, og man kan med god Grund klage


over Mangel paa Overskuelighed. At et Arbej'de som dette stod


i det personlige Livssyns Tjeneste, er meget forklarligt ud fra P.s


pietistisk-nationale Grebethed. Han er stærkt paavirket af Kirkehistorikeren


Gottfried Arnolds Bedømmelse af Menighedens Udvikling.


Martyrtiden er Kirkens glansfulde og stærke Tid, de


betryggede Kaar dens farligste. Et Sammenstød med Jakob Langebek


viste P.s Mangel baade paa historisk-kritisk og selvkritisk Bedømmelse.


I den som Roman formede Rejsebeskrivelse i Breve, »Menoza,


en Asiatisk Printz, som drog Verden omkring og søgte Kristne«


(I—II, 1742; I I I , 1743), fik han Lejlighed til at beklage, hvor lidt


sand Kristendom der fandtes. Hans frimodige Udtalelser om


mangfoldige Forhold var dækket af den litterære Konstruktionsform.


Da Christian VI. døde 1746, vidste alle, at der maatte ske en


Ændring i de kirkepolitiske Forhold. P. var træt af den krævende


Hoftjeneste, Sammenstødet med Langebek havde just ikke været


dekorativt for P., og da Bergens Bispestol 1747 blev tilbudt ham,


vovede han ikke at afslaa Henvendelsen. Maj 1748 kom han til


Bergen og tog straks fat for at bringe ordnede Forhold til Veje i


Administrationen af Stiftet. Han mødte ikke ringe Modstand, men


med fast Haand fik han Skolefundatserne bragt i Orden og skaffede


Pontoppidan, Erik. 463


Udvej for at forsyne Skolerne med de nødvendige Lærere. Han oprettede


et kateketisk Seminarium for lærelystne Bondedrenge, der


skulde forberedes til at kunne undervise Børnene hjemme i deres


Sogne; dette Seminarium kunde nedlægges 1751, da Stiftet paa


den Maade nu var blevet forsynet med Lærere. Med fast Greb


om Latinskolens Slendrian fik han dennes Undervisning og Ry


hævet, og yderligere stiftede han Seminarium Fridericianum (indviet


1752), en Undervisningsanstalt, der var anlagt som en højere


Realskole. Men dette Seminarium fik ikke den blomstrende Fremtid,


han havde haabet, da han havde anlagt dets Undervisning i


for nær Tilknytning til Latinskolen. Alligevel maa man beundre


P.s Initiativ og Evner baade til at administrere og skaffe Udvej for


Penge ved dette Seminariums Grundlæggelse. Med flere af Byens


Præster havde han Vanskeligheder, og Visitatsrejserne i det store


Stift stillede ham mange Opgaver. Gennem Spørgeskemaer forberedte


han sine Visitatser, som han gennemførte saa flittigt, at han


1751 havde gæstet alle Stiftets Sogne med Undtagelse af de to


fjernestliggende. Han tilskyndede sine Præster til at holde Katekisationer,


bryde Almuens Overtro og gaa i Spidsen for et oplyst


Skolevæsen. Gennem aarlige »Opvækkelige Hyrde-Breve« vejledede


og tilskyndede han Præsterne til med Alvor at forkynde Omvendelse


og Syndernes Forladelse; han lagde dem paa Sinde at vise Flid i


al deres Gerning og med vaagen Ansvarsfølelse foregaa deres Menigheder


med et udadleligt Eksempel. Paa Visitatsrejserne fik han


Lejlighed til at iagttage Almuens Liv, Skikke, Ordbrug og Tænkemaade,


og han havde let ved at faa den jævne Mand i Tale. 1749


udgav han »Glossarium Norvagicum«, en Samling sjældne norske


Ord, »som gemenlig ikke forstaaes af danske Folk«. Det er ikke et


filologisk Arbejde, men nærmest at opfatte som en Parleur. Desuden


samlede han paa Oplysninger om Flora og Fauna og udsendte


disse Samlinger under Titlen: »Det første Forsøg paa Norges naturlige


Historie« (I—II, 1752—53). Om end Arbejdet er umetodisk og i


mange Henseender ogsaa ukritisk, betyder det dog et Fremskridt


i Forskningen, fordi P. gik ud fra, at mærkelige Begivenheder havde


deres naturlige Aarsager. Han priste den norske Natur og roste


den norske Bonde for Nøjsomhed, Flid og godt Humør. Adskilligt


af det, P. genfortæller, har Værdi for Folkemindeforskningen, og


Bogen blev ogsaa anerkendt i Udlandet. Under sit Ophold i


Bergen var han 1749 blevet Dr. theol.


1754 søgte P. Rejsetilladelse til Kbh. Aarsagen var den ubehagelige,


at Viceborgmesteren i Bergen, P. S. Garboe, havde besvangret


Borgmester Henrik Matthiesens Datter og under et Forhør i en


4 6 4 Pontoppidan, Erik.


nedsat Provsteret havde nævnt P.s Navn i en Sammenhæng, som


ikke kunde udlægges paa anden Maade, end at Biskoppen ogsaa


sigtedes for at kunne være Barnefader. Ved kgl. Resolution blev


det famøse Sted vedrørende P. udslettet i Provsterettens Protokollat.


P. havde ganske vist faaet den Æresoprejsning, han havde begæret


og fortjent, men var ilde berørt af hele Skandaleaffæren og havde


intet Ønske om at vende tilbage til Bergen. Da J. L. Holstein som


Universitetets Patron behøvede en praktisk, videnskabelig belæst


og from Mand til at bringe Forholdene paa Fode, og da han vidste,


P. besad disse Egenskaber, blev han 1755 udnævnt til Universitetets


Prokansler. Han skulde have Indseende med, at Professorerne


holdt deres Forelæsninger og Disputatser, han skulde varetage


Stipendiernes Fordeling og Universitetets Økonomi foruden adskillige


andre Hverv. Men unægtelig var hans Opgaver saa mange


og den Modstand, hvormed hans Initiativ og Trusler om Mulkter


blev mødt, saa sammenbidt, at han faktisk ikke formaaede at sætte


nogen af sine Planer igennem. »Han fik her med haardere Halse


at skaffe end Bergens Præster« (G. L. Baden). Paa et enkelt, men


vigtigt Omraade maa en senere Tid dog erindre Professorernes


Modstand med Taknemlighed, nemlig da P. vilde sætte igennem,


at Universitetet skulde afhænde sit Jordegods, fordi Administrationen


af dette beslaglagde adskillige Professorers Tid og fremførtes


som Undskyldning for deres svigtende videnskabelige Produktivitet.


For at animere Studenterne til Flid foreslog han at dele Præsteembederne


i Klasser, der svarede til de Karakterer, som Kandidaterne


havde opnaaet til Attestats, og for de teologiske Studenter


holdt han pastoralteologiske Forelæsninger, som i samlet Form


udkom i »Collegium pastorale practicum« (1757), et saa fortrinligt


Værk, at det maa kaldes den humanistiske Pietismes betydeligste


Pastoralteologi. Sine topografiske Arbejder fortsatte han med »Origines


Hafnienses Eller Den Kongelige Residentz-Stad Kbh., Forestillet


i sin Oprindelige Tilstand« (1760) og det store Arbejde, der


skulde omfatte en Beskrivelse af hele Landet, »Den Danske Atlas«


(I—II, 1763—64), fortsat paa Grundlag af hans Forarbejder af


Svogeren Hans de Hofman, Langebek og B. C. Sandvig — for sin


Tid et Standardværk, svarende til vor Tids »Trap«, og for Eftertiden


en rig Kilde at øse af.


Nye Opgaver trængte sig frem. I Teologien kom den Wolffiske


Filosofi op og gav Fornuften al den Ret, som den gamle Pietisme


havde nægtet den i religiøse Anliggender. Som den Humanist, P.


var, voldte denne Kursændring ham nok Uro, men ikke personlige


Vanskeligheder; blot maatte det apologetiske Arbejde indrettes


Pontoppidan, Erik. 465


derefter, thi baade Troens Forsvarere og Angribere kunde hvæsse


deres Vaaben paa Wolffs System (jfr. P.s apologetiske Skrifter:


»Ældgamle og Eenfoldige Christendom eller det Væsentlige i de


Christnes Troe og Pligt«, 1755, »Afhandling om Verdens Nyehed«,


1757 og »Sandheds Kraft til at overvinde den Atheistiske og Naturalistiske


Vantroe«, 1758). Endvidere rykkede de økonomiske Spørgsmaal


frem paa en ny Maade, fordi Almenheden opdagede, at Overvejelserne


om Beskyttelseslovgivning, Told og Selvforsyning angik


hver Husstands materielle Velfærd. P. tog med optimistisk Glæde


fat paa den Opgave at aabne sine Landsmænds Øjne for Landets


Hjælpekilder og for at fremme dansk Arbejde (Eutropii Philadelphi


Oeconomiske Balance, 1759). I Samarbejde med Grev A. G.


Moltke indbød han Offentligheden til at indsende Afhandlinger


om økonomiske og fysiske Emner, hvis Indhold kunde komme alle


til Nytte. Et Udvalg af disse Afhandlinger, hvoraf mange er skrevet


af Præster, udgav han i »Danmarks og Norges oeconomiske Magazin


« (I—-VIII, 1757—64). Der findes her et overordentlig stort og


patriotisk præget Materiale, der indeholder Kernen i de fleste


senere Landbrugsreformer. Sammen med de to Brødre, Præsterne


F. C. og O. D. Liitken lagde P. Grunden til et sagligt Studium af


Økonomi som Videnskab.


P. var mere Samler end Forsker, hans Styrke var Reproduktionen,


men ikke den metodiske Kritik af det indsamlede Stof. Hans


Evner laa i høj Grad paa det praktiske Livs Omraade. Hans Flid


var uhyre, og gennem sine Samlinger har han reddet adskilligt fra


Udslettelse og bevaret værdifuldt Materiale til Sigtning af en senere


Tids uddannede kritiske Forskning. Paa enkelte Omraader brød


han Bane for nye Synspunkter, men som Helhed gælder det, at


han byggede paa forudgaaende Forskeres topografiske og historiske


Samlinger, som han derved forøgede. Som Teolog var han i de


yngre Aar afgjort præget af den reformerte Vækkelse og stod som


Ortopraksiens Mand, det vil sige, at han stred for, at ret Tro og


ret Liv maatte følges ad. Heri kunde han finde Fællesskabet med


den hallensiske Pietisme, og han formaaede at bevare det værdifulde


i Pietismen uden derfor at lukke sig af for de Værdier, som


han erkendte som berettigede i den frembrydende Oplysningstid.


I det 18. Aarhundrede staar han som en udpræget national Statskirkemand,


og med Rette er hans Navn blevet sat paa den 1866


genrejste Skamlingsstøtte.


Rang med Etatsraader 1755. — Maleri paa Fr.borg og af A.


Brunniche 1749, stukket af O. H. de Lode. Efter Stikket malede


Hans Hansen 1823 et Maleri til Fr.borg, nu forsvundet. Por-


Dansk biografisk Leksikon. XVIII. April 1940. 3°


466 Pontoppidan, Erik.


trætmedaillon af Johs. Wiedewelt 1765 i St. Petri Urtegaard. —


Mindesten af samme 1782 ved Jægerspris, stukket af J. F. Clemens


ca. 1782 (Kgl. Bibliotek).


Michael Neiiendam: Erik Pontoppidan, I—II, 1930—33, med Litteraturhenvisninger.


Endvidere: Kirkehist. Saml., 6. Rk., I, 1933—35, S. 34—52;


III, 1, 1939, S. 29—37. L. J. Koch: Salmedigteren Brorson, 1931, S. 106


—19. H. Blom Svendsen: Norsk Salmesang. Arven fra gammel Tid, 1935, S.


224—27. Hakon Stangerup: Romanen i Danmark i det attende Aarhundrede,


1936, S. 80—84. Jens Holdt: Niels Johannes Holm, 1937, S. 337. P. G.


Lindhardt: Peder Hersleb, I, 1939, S. 104. Sønderjyllands Historie, V, 1932


- 3 3 , S. 317, 367- Michael Neiiendam.

 
Pontoppidan, Erik Ludvigsen (I1352)
 
6617 Professor ved akademiet i Sorø fra 1645, Professor i teologi ved Københavns Universitet hvor han i dødsåret var Rektor.  Brochmand, Rasmus (I5285)
 
6618 Professor ved Gymnasiet i Odense. Luja, Laurits (I10736)
 
6619 Professor, forfatter og bibliotekar ved Sorø Akademi.

Aagaard, der var bror til Christen Aagaard, var uddannet fra Københavns Universitet. Han tog efterfølgende på rejse ud i Europa. Da han vendte tilbage til Danmark, var fik han embede som sognepræst i Faxe og fra 1641 rektor for Herlufsholm. Fra 1647 var han professor i retorik og fra 1650 tillige bibliotekar ved Sorø Akademi. Han udarbejdede talrige latinske og græske digte, ligesom han udgav flere filosofiske og filologiske skrifter, bl.a. om Tacitus, Ammianus Marcellinus og Det Nye Testamente. 

Lauridsen [ Aagaard ] [ Præst ], Niels (I1157)
 
6620 Proprietær, Sagfører, exam. jur. Jespersen, Frederik Wilhelm Leopold (I6973)
 
6621 Proprietær, Skovridder paa Palsgaard Reedtz, Jens Carl Sophus Albert (I1783)
 
6622 Proprietær. Opkaldt efter Morfaderen, var først Sømand og førte en tid Svogeren Søren Wedege Bruuns Brig: Oline Cecilie fra Assens, men kobte senere en Gaard i Salling, som han atter solgte, hvorefter han bosatte sig i Kjøbenhavn. Plum, Søren Munk (I7665)
 
6623 Provincialmedicus i Skåne, kannik i Lund Christensen [ Foss ][ Læge og Cannik i Lund ], Niels (I8519)
 
6624 Provst Munthe, Peter (I10805)
 
6625 Provst i Hardsyssel, gjorde 1310 sit Testamente og førte Sparren. Kaas (Sparre), Christiern (I4992)
 
6626 provst og præst i Stauning 1689-1722 Stauning, Poul Pedersen (I6082)
 
6627 Provst og Sognepræst til Lundum og Hansted. Grønlund, Peter Møller (I7359)
 
6628 Provst, Mag., Sognepræst til Skamby. Hansen, Henrik (I9400)
 
6629 Provst, Præst på Voss, - har efterladt børn. Münster, Morten Wendelboe (I1139)
 
6630 Provstedatter (g. 2° m. Oberst Jakob von Kampen, Kommandant i Danzig).

---


http://www.kvinfo.dk/side/597/bio/264/origin/170/


Abel Cathrine (1626 - 1676)


Abel Cathrine Hans Hansens



1626-76, legatstifter.



*13.12.1626 formentlig i Slesvig, †1.1.1676 i Kbh.



Forældre: Wolf von der Wisch.



~15.7.1655 med krongodsforvalter, proviantskriver Hans Hansen Osten, *25.3.1617, †3.4.1672 i Kbh.



Plejebørn: Hedvig.



“Abelæ Catharinæ Død var meget smærtelig. Havde hun før søgt hos mig paa hemmelige Steder efter Breve, da blev hun siden af Balberere (dvs. barberer) meget befølt, eftersom hun havde Bylder paa hemmelige Steder. Hun blev skaaren og brændt. Al den Pine udstod hun i Haab at leve, men hverken Bartskærens Vindskibelighed eller Dronningens Besøgelse kunde redde hender fra Døden.” Sådan skrev ?•Leonora Christina i 1685 i en tilføjelse til fortalen i sit Jammersminde om den kvinde, der på den første fængselsdag i Blåtårn kropsvisiterede hende og derved krænkede hende så dybt, at hun 22 år senere gengældte ydmygelsen med sin skarpe pen. AC havde fået den ubehagelige visitationsopgave betroet af dronning ?•Sophie Amalie, i hvis tjeneste hun havde været i sin ungdom, og som hun fortsat havde forbindelse til. Hun var i 1655 blevet gift med Hans Hansen Osten, der var forvalter af det lolland-falsterske krongods og fra 1654 tillige proviantskriver ved Kbh.s Slot. Begge embeder var indbringende, skaffede ham gode forbindelser og var i det hele taget en fortræffelig platform for en driftig mand som ham. Han blev så velstående, at han under Kbh.s belejring kunne forstrække kongen med penge, og han fik til gengæld udlæg i jordegods.


Takket være sin ægtefælles veludviklede forretningssans stod AC i 1672 som enke med en betydelig formue og en del både sjællandsk og nørrejysk jordegods samt med de fynske nabogodser Østergård og Trellerupgård, som han havde investeret i ved successive opkøb af panteobligationer. AC demonstrerede også selv både økonomisk tæft og vovemod, da hun i 1673 købte det nærliggende Ulriksholm, der i adskillige år havde fristet en farefuld skæbne på fallittens rand. I Kbh. ejede hun gård ved Gamle Østervold, nu Holmens Kanal, hvor hun under sin alvorlige sygdom to år senere formentlig har modtaget dronning Sophie Amalies nævnte besøg. Ramt af bylders nød gjorde hun i julen 1675 sit timelige regnebræt op i et omfattende testamente. Heraf fremgik, at hun i Dronningens Tværgade netop havde ladet bygge et grundmuret hus til fribolig for “ret elendige, syge, sengeliggende Folk, som ingen Raad eller Hjælp have”. Til denne stiftelses drift og udvidelse gav hun nu en del af sit nørrejyske gods. Fundatsen udtaler sig ikke om lemmernes køn, men Abel Cathrines Boder, som stiftelsen oprindelig hed, har ikke desto mindre bortset fra de tidligste år udelukkende været beboet af kvinder. I 1886 blev den med sine da 39 beboere flyttet til en nyopført bygning i en gade på Vesterbro, der fik navn efter AC. I 1949 indgik den i stiftelsen Gammel Kloster. I testamentet oprettede hun desuden et hospital i Kølstrup ved Ulriksholm og en række legater. Hun døde nytårsdag 1676, kun fire dage efter at have underskrevet testamentet. Hendes øvrige og meget omfattende jordiske gods tilfaldt for størsteparten hendes slægtning og plejedatter Hedvig Spend, hvis fader var ?Christen Nielsen Spend, sognepræst i Vordingborg. Hedvig Spend giftede sig samme år med holsteneren Nicolaus Brüggemann, der bragte de fynske godser på fode og i 1680 blev optaget i den danske adelstand.


AC blev gravlagt i Holmens Kirke sammen med sin ægtefælle. Første gang hun fremtrådte på historiens scene, var hin augustdag 1663 i Blåtårn, da hun havde nærkontakt med Leonora Christina. Sidste gang var i julen 1675, da hun med sit testamente sikrede sig eftertidens taknemmelige ihukommelse. 200 år senere vaktes interessen for hendes person, da de såkaldte bz-ere i 1987 i protest mod de kbh.ske boligmyndigheder besatte ejendommen i Abel Cathrines Gade.


Mal. formentlig af Abraham Wuchters på epitafium i Holmens Kirke.



Oluf Nielsen: Efterretninger om Abel Katrines Stiftelse, 1875.



Optaget i Dansk Biografisk Leksikon. (Grethe Ilsøe)



Professioner


Legatstiftere · Adelige


Organisationer


Abel Cathrines Boder


Emneord


Stiftelser


Tidsperioder


1600-tallet


Regioner


Slesvig

 
Spend, Hedvig Christensdatter (I1425)
 
6631 Provsten medbringer 7 børn fra tidligere ægteskab. Laurines brødre Andreas og Niels gifter sig med provstens døtre af 1. ægteskab. Laurine er således svigermor til sine to brødre.


Laurines farmoder Judithe Rasmusdatter lever "hos pastor Steenstrup" indtil hun dør 11 Jul. 1830 i en alder af 92 år.

 
Holbech, Laurine Magdalene (I7369)
 
6632 Præsident i Fredericia, til Villerup, f. ca. 1673 paa en af Kommunitetets Gaarde i Merløse Herred, begr. 70 Aar, 6 Mdr., 12 Dage gl. Duche, Jens Hansen (I2006)
 
6633 præst i Åle og Tørring (1670-1721). Aale, Rasmus Olesen (I6080)
 
6634 Præst i Assens-Klakring  Rosenstand, Vulf Sigvard (I5568)
 
6635 Præst i Beder Munch, Peder (I6516)
 
6636 præst i Borris og Faster (1701-1722), [Bølling herred gejstlig skifte 27.5.1722 lbnr.34]. Stavning, Peder Pedersen (I6059)
 
6637 præst i Dejbjerg og Hanning. Lang, Jørgen Knudsen (I6092)
 
6638 præst i Grejs og Sindbjerg (1688-1700) Stavning, Jørgen Pedersen (I6057)
 
6639 præst i Gyrstinge (1731-1792). Vedel, Jens Daniel (I6096)
 
6640 præst i Gørding, Vemb og Bur (1704-1754). Stavning, Søren Pedersen (I6061)
 
6641 præst i Jelling (1724-1782). Vedel, Poul (I6095)
 
6642 Præst i Jelling-Hover 1629 Pedersen Lemvig [Præst i Jelling og Hover][549-4], 9 Jørgen (I6054)
 
6643 Præst i Jelling. Blev sat i Fængsel af Tyskerne under Kejserfejden og »der han af Fjendens Trusler blev forfærdet« dræbte sig selv med en Kniv. Wiberg [Danske Præstehistorie] har ikke noget om, at Præsten dræbte sig selv, men oplyser, at han ved et i en udhulet Stok anbragt Brev vilde give Indberetning om Fjendernes Forehavender, men, da Listen blev opdaget, kastedes i et haardt Fængsel, hvor han døde. Efter samme Kilde blev hans Legeme nu mishandlet og hængt op i Skægget til Advarsel, men Hustruen lod det nedtage og begrave. Virst, Søren Stephansen (I6107)
 
6644 Præst i Karlebo, provst, sognepræst for Karlebye, Horrebye og N. Ørslev menigheder, R*. Resen [ Steenstrup ][ Præst ][1239-9][580-15], 9 Hans (I7335)
 
6645 Præst i Karleby Anchersen, Peder (I6508)
 
6646 Præst i Karleby Müller, Jeremias (I6510)
 
6647 præst i Lihme. Brasch, Mogens Vendelbo (I6104)
 
6648 Præst i Nim-Underup (F.: Morten Jacobsen Martinsen Ohnsorg (1707-1774) og Maria Johansdatter Plockross (1722-1780) g. 1748 Kbh.)

 
Ohnsorg, Christian (I7374)
 
6649 Præst i Ræhr ved Thisted. Pontoppidan, Børge (I6217)
 
6650 præst i Rødding og Krejbjerg. Sinding, Hans Christensen (I6105)
 

      «Forrige «1 ... 129 130 131 132 133 134 135 136 137 ... 198» Næste»


Webstedet drives af The Next Generation of Genealogy Sitebuilding v. 14.0.1, forfattet af Darrin Lythgoe © 2001-2025.

Opdateres af Carsten Lasak Pedersen. | EU-persondataforordningen.