Professor og fra 1747-54 biskop i Bergen Erik Pontoppidan den Yngre (1698-1764), nevø af den Ældre. Erik Pontoppidan udgav i 1742-43 en roman i tre dele, Menoza, med undertitlen "En asiatisk Prinds, som drog Verden omkring, og søgte Christne (…) men fandt lidet af det han søgte". Romanen giver "i Form af en Rejsebeskrivelse (…) Tidens religiøse Karakteristik saa vel i Udlandet som i Danmark – en Form, der giver Anledning til frimodige Udtalelser om mange Forhold, som ellers ikke let kunde fremsættes i hine Tider", skriver S.M. Gjellerup i førsteudgaven af Dansk Biografisk Leksikon (bd. XIII, 1899, s. 214) hvis senere udgaver ikke finder romanen omtale værd, endskønt den blev oversat til både hollandsk, fransk og tysk og herhjemme i 100 år var "en højtskattet Folke-Læsning", som dens sidste udgiver, Vilhelm Birkedal, udtrykker det i 1860. Om derfor Henrik Pontoppidan nogensinde har læst den, véd vi (endnu?) ikke. Men Vilh. Andersen fandt det naturligvis spøjs og mente at Henriks forfatterskab meget godt beskrives med Menozas undertitel. Men langt bedre huskes og omtales Erik Pontoppidan for Den danske Atlas, I-II (1763-64), en slags forgænger for Traps Danmark, og hans lovbefalede (pietistiske) katekismusforklaring, Sandhed til Gudsfrygtighed (1737), der i Norge overlevede (i udtog) til ind i det 20. årh., mens den i Danmark blev afløst af Balles Lærebog. Hvad der nok også ville have interesseret Henrik Pontoppidan, om han har kendt den, men det véd vi ikke, er Erik Pontoppidans lille afhandling fra 1745 om Det Danske Sprogs Skiæbne og Forrige saavelsom næværende Tilstand udi Sønder=Jylland eller Førstendømmet Slesvigb.
---
Pontoppidan, Erik (Ludvigsen), 1698—1764, Biskop og Prokansler,
teologisk, historisk og sproglig Forfatter. F. 24. Aug. 1698 i
Aarhus, d. 20. Dec. 1764 i Kbh. (Petri), begr. sst. (Petri). Forældre:
Stiftsprovst Ludvig Henriksen P. (1648—1706, gift i° 1677
med Barbara Hansdatter Backer, 1646—89, gift i° med Sognepræst
i Herlufmagle Jens Nielsen Spend, 1632—76) og Else Sophie
Spend (1673—1707). Gift 1° 26. Okt. 1723 med Francisca Toxverd,
d. 30. Dec. 1730 i Hagenbjerg, D. af Sognepræst i Lundum
Peder Frandsen T. (d. 1735). 2° 4. Sept. 1731 i Sønderborg med
Lina (Eliina) Danielsen, døbt 6. Dec. 1712 i Sønderborg, d. 1.
Febr. 1744 i Kbh. (Helligg.), D. af Husfoged paa Sønderborg
Slot Peter D. (1680—1735) og Ingeborg Thomsen (f. 1690). 30
Pontoppidan, Erik. 459
16. Febr. 1745 med Johanne Marie de Hofman, f. 1. Febr. 1722
paa Skerrildgaard, d. 3. Maj 1809 i Kbh. (Petri), D. af Justitsraad
Søren de H. til Skerrildgaard (1688—1771) og Karen Elisabeth
Dreyer (1689—1727).
Tidligt forældreløs blev P. sat i Huset hos en fjern Slægtning, Justitsraad
D. C. Braes til Kokkedal i Torslev Sogn. Da han her blev mishandlet
af Huslæreren, kom han 1709 ved Familiens Indgriben først
en kort Tid til Aarhus Latinskole og 171 o til Fredericia, hvor han
boede hos sin Halvbroder, Sognepræst Henrik P. Skolens pædagogiske
Tilstand var yderst ringe, og da Drengen følte Skoletugten
ulidelig, tog Halvbroderen ham 1713 ud af Skolen og satte ham i
Huset hos Sognepræst Ove Guldberg i Barrit. Her tilbragte han
to Aar, til han 1715 igen kom i Fredericia Skole. 1716 blev han
Student, studerede Teologi og tog Attestats 1718. Han var ikke
religiøst grebet, men nok religiøst følsom. Da han i Kbh. hørte sin
Nabo holde Andagt med Bøn, Skriftlæsning og Salmesang, skammede
han sig over, at han som Teolog gik saa let hen over den
Gudsfrygt, der burde være hans Hovedsag. En videre Uddybelse
af det religiøse Liv oplevede han under et Ophold hos sin Morbroder,
Kaptajn Spend paa Godset Hoiersbiittel i Stormarn. Navnlig
fik fransk-reformerte Opbyggelsesbøger her Betydning ved at
vække ham til Selvprøvelse. 1719—20 var han Huslærer i
Kristiania og rejste derefter som Hovmester for Ivar Huitfeldts
Søn Claus med denne til Holland og England (1720—21). Under
Opholdet i Utrecht kom han i personlig Forbindelse med den i
Datiden indflydelsesrigeste reformerte Teolog F. A. Lampe. Det
Kendskab, han i det hele fik til denne Del af den reformerte Vækkelse
og den dermed forbundne teologiske Tænkning, satte kendelige
Spor i hans Udvikling. Efter sin Hjemkomst blev han Huslærer
for Hertug Frederik Carl af Pløn (s. d.), og ved hans Hof blev han
1723 Prædikant og samtidig Diakon i Nordborg By, 1726 forfremmet
til Hertugens Patronatskald, Sognepræsteembedet i Hagenbjerg.
Uden at han havde oplevet et »Naadens Gennembrud«
efter den hallensiske Pietismes Omvendelsesskema, havde Berøringen
med den reformerte Pietisme og dens strenge Moral kaldt
en dyb personlig Alvor frem hos ham, saaledes at han ved Indgangen
til Præstegerningen ikke tvivlede om sit »indre Kald«, men
endog kunde føle sig som Aandsfælle af Pietismen og vide sig enig
med den i dens Idealbillede af den hellige Menighed. Hans Forkyndelse
sigtede mod personlig Omvendelse, »den døde Ortodoksi«
var utilstrækkelig til Frelse, selv om Læren var nok saa luthersk;
Kirketugten skulde sætte Skel mellem troende og ugudelige, og
46o Pontoppidan, Erik.
P. tog fat med Bibellæsninger og Husbesøg og stiftede et Præstekonvent,
hvis Medlemmer skulde samles om pastorale Emner til
Dygtiggørelse i deres Gerning netop som Sjælesørgere. Baade ved
sin vækkende Forkyndelse og ved de teologiske Anskuelser, han
fremsatte, blev han stemplet som Pietist og fik adskillige Fjender,
blandt dem Sognepræsten i Nordborg, senere Provst H. C. Brandt,
der paaførte P. en besk Strid, som nødte ham til at indhente
Erklæringer om sin lutherske Rettroenhed. 1727 udsendte han
»Heller Glaubens-Spiegel, in welchem die Kennzeichen der Kinder
Gottes vorgestellet werden«, en Andagtsbog, der har øst af mange
Kilder (Grossgebauers »Vægterstemme«, Pietismens forgrenede Inderlighedslitteratur,
reformerte Opbyggelsesbøger — særlig gør
Discipelforholdet til Lampe sig gældende — og engelske Dissentersskrifter)
og omtrent samtidig det lille Skrift: »Dialogus oder Unterredung
Severi, eines pseudorthodoxen Predigers, Sinceri, eines
Stadts-Secretairen und Simplicii, eines einfaltigen Burgers, betreffend
die Religion und Reinheit der Lehre«. I Samtalens Form vilde
P. klare Begreberne om den rette, oprigtige og personlige Tros
Karakter. Men under de smaa Landsbyforhold var de teologiske
Forskelle blevet personliggjort, og ingen kunde være i Tvivl om,
at P.s Skildring af Severus sigtede paa Brandt. Den i Forvejen
ubehagelige Strid om P.s Rettroenhed blev yderligere tilspidset
ved Dialogens personlige Brod. Den første Del af Konflikten jævnedes
paa den Maade, at P. 1728 lod sig bevæge til at underskrive
samtlige symbolske Bøger (altsaa ogsaa den ortodokse Konkordieformel)
som Læreforpligtelse, for saa vidt disse ikke stred mod den
hellige Skrift. Dette var et betinget Kompromis, som ikke kunde
skade P., men heller ikke gavne Brandt. Denne blev da ogsaa først
tilfredsstillet, da P., tvunget af Forholdene, gav ham en Undskyldning
for Dialogens Offentliggørelse.
Med uhyre Flid havde P. i disse Aar tillige kastet sig over Læsning
af topografiske og historiske Skrifter; gennem Kaldsfæller søgte
han at samle alle Slags historiske Oplysninger, og paa Grundlag
af sine Husbesøg gjorde han Optegnelser om Almuens Overtro,
Skikke og Talemaader. Som Frugter af disse Iagttagelser i Marken
udkom senere »Everriculum fermenti veteris« (1736, oversat af
J. Olrik 1923) og »Onde Ordsprog, som fordærver gode Sæder«
(1739). De to Skrifter har bevaret et for Folkemindeforskningen
vigtigt Stof, men Forfatterens direkte Hensigt med Udgivelsen var
at bekæmpe Overtro og Vantro. 1729 udgav han en lille topografisk
Beskrivelse af Kbh., »Memoria Hafniæ«, for at bevare Minderne
fra den gamle By, af hvilken en stor Del Aaret forud var
Pontoppidan, Erik. 461
lagt i Aske. 1730 fulgte en udførligere Gennemgang af Kongeriget
og Slesvig, »Theatrum Daniæ veteris et modernæ«, og 1734 »Kurtz
gefaste Reformations-Historie der Dånischen Kirche«, den første
Mundsmag paa den store Fremstilling af den danske Kirkes Historie,
med hvis Forarbejder han syslede. Han affattede disse Skrifter
paa Tysk i den Hensigt at oplyse og retlede de fremmede Læsere
om danske Forhold.
Efter Christian VI.s Tronbestigelse blev den dansk-norske Kirkepolitik
ledet i hallensisk-pietistisk Retning (»Statspietismen«). Det
gjaldt nu for Kirkestyrelsen at faa de betydeligste Embeder besat
med vækkende Præster. P.s nidkære Præstegerning var blevet kendt;
efter en Prøveprædiken kaldte Kongen ham til Slotspræst og Sognepræst
i Hillerød 1734, og allerede n. A. blev han Hofpræst i Kbh.
og Meddirektør ved de fattiges Væsen, 1738 ekstraordinær Professor
i Teologi, 1739 Medlem af Kommissionen til en revideret Bibeloversættelse,
s. A. Medlem af Mønt- og Medaillekommissionen,
1740 Medlem af Missionskollegiet og Meddirektør af Vaisenhuset
og 1742 Medlem af det nystiftede Videnskabernes Selskab, i hvis
Skrifter han offentliggjorde en Række Afhandlinger; den vigtigste
var »Det danske Sprogs Skiæbne udi Sønder-Jylland« (1745) med
en sønderjysk Ordsamling og en Redegørelse for det tyske Kirkesprogs
Udbredelse efter Reformationen i den dansktalende, sydslesvigske
Befolkning. Kongen satte stor Pris paa P., og i Grev
J. L. Holstein havde han gennem Aarene en trofast Støtte. Det
var ham saaledes en stor Ære, at han 1736, da Konfirmationen
blev paabudt som en offentlig Kirkehandling ved Tohundredaarsmindet
for Reformationens Gennemførelse, fik overdraget at udarbejde
en Katekismusforklaring og en Salmebog. Forklaringen er
udarbejdet med Speners »Einfåltige Erklårung« (oversat 1728) som
Forbillede og udkom allerede 1737 under Titlen: »Sandhed til
Gudfrygtighed«. Efter kgl. Befaling af 22. Aug. 1738 skulde den
indføres overalt i Danmark-Norge. Den var affattet i 759 Spørgsmaal
og Svar og krævede faktisk flere Forudsætninger for Tilegnelse,
end det daværende Almueskolevæsen formaaede at yde sine Elever;
1771 blev en af P. Saxtorph foretaget Forkortelse autoriseret til
Brug. Læresystemet var uforandret, men Kravene til Udenadslæren
færre. P.s Forklaring fik langt større og varigere Indflydelse
i Norge end i Danmark, hvor den flere Steder mødte heftig Modstand
fra ortodokse Præster, der angreb den for vrang Lære. Kun
det kongelige Magtbud om dens almindelige Brug tvang den igennem,
indtil den i Aarhundredets Slutning afløstes af Balles Lærebog;
dog vedblev »de stærke Jyder« helt op til vor Tid at holde
462 Pontoppidan, Erik.
fast ved »Pontoppidan«. »Den nye Psalme-Bog« (1740) med Salmer
af Kingo, Brorson og tyske Oversættelser (i alt 552 Salmer) blev
ikke paabudt og fandt i Kongeriget kun Indgang i Hofmenighederne
(deraf Navnet »Slotssalmebogen«), medens den holdt sig
længe i Nordslesvig som Kirkens og Husandagtens Salmebog. —
P.s Interesse for Personalhistorie lagde sig for Dagen i de to Bind
»Marmora Danica« (1739—41), som gengav Indskrifter, navnlig
fra Ligsten og andre kirkelige Monumenter. Om end Afskrifterne
langt fra altid er nøj'agtige, er der dog her bevaret adskilligt, som
ellers var gaaet tabt. P.s »Gesta et vestigia Danorum extra Daniam«
(I—III, 1740—41) vidner om hans store Belæsthed og Samarbej'de
med Wadskiær, men i historisk Henseende om svigtende kritisk
Metode. Værkets Stemning er baaret af romantisk Stolthed over
de danskes Tapperhed. Langt større Værdi har hans omfangsrige
Kirkehistorie, »Annales ecclesiæ Danicæ diplomatici« ( I - I V , 1, 1741
—52), i første Række en annalistisk Materialesamling, der svulmede
op, j'o nærmere han kom sin egen Tid, svagest i den kildekritiske
Vurdering af ældre Beretninger, men til Gengæld værdifuld, hvor
han for senere Tiders Vedkommende bygger Fremstillingen paa
Synodalakter, Visitatsbøger, Registranter og Breve. Men det store
Materiale har overvældet ham, og man kan med god Grund klage
over Mangel paa Overskuelighed. At et Arbej'de som dette stod
i det personlige Livssyns Tjeneste, er meget forklarligt ud fra P.s
pietistisk-nationale Grebethed. Han er stærkt paavirket af Kirkehistorikeren
Gottfried Arnolds Bedømmelse af Menighedens Udvikling.
Martyrtiden er Kirkens glansfulde og stærke Tid, de
betryggede Kaar dens farligste. Et Sammenstød med Jakob Langebek
viste P.s Mangel baade paa historisk-kritisk og selvkritisk Bedømmelse.
I den som Roman formede Rejsebeskrivelse i Breve, »Menoza,
en Asiatisk Printz, som drog Verden omkring og søgte Kristne«
(I—II, 1742; I I I , 1743), fik han Lejlighed til at beklage, hvor lidt
sand Kristendom der fandtes. Hans frimodige Udtalelser om
mangfoldige Forhold var dækket af den litterære Konstruktionsform.
Da Christian VI. døde 1746, vidste alle, at der maatte ske en
Ændring i de kirkepolitiske Forhold. P. var træt af den krævende
Hoftjeneste, Sammenstødet med Langebek havde just ikke været
dekorativt for P., og da Bergens Bispestol 1747 blev tilbudt ham,
vovede han ikke at afslaa Henvendelsen. Maj 1748 kom han til
Bergen og tog straks fat for at bringe ordnede Forhold til Veje i
Administrationen af Stiftet. Han mødte ikke ringe Modstand, men
med fast Haand fik han Skolefundatserne bragt i Orden og skaffede
Pontoppidan, Erik. 463
Udvej for at forsyne Skolerne med de nødvendige Lærere. Han oprettede
et kateketisk Seminarium for lærelystne Bondedrenge, der
skulde forberedes til at kunne undervise Børnene hjemme i deres
Sogne; dette Seminarium kunde nedlægges 1751, da Stiftet paa
den Maade nu var blevet forsynet med Lærere. Med fast Greb
om Latinskolens Slendrian fik han dennes Undervisning og Ry
hævet, og yderligere stiftede han Seminarium Fridericianum (indviet
1752), en Undervisningsanstalt, der var anlagt som en højere
Realskole. Men dette Seminarium fik ikke den blomstrende Fremtid,
han havde haabet, da han havde anlagt dets Undervisning i
for nær Tilknytning til Latinskolen. Alligevel maa man beundre
P.s Initiativ og Evner baade til at administrere og skaffe Udvej for
Penge ved dette Seminariums Grundlæggelse. Med flere af Byens
Præster havde han Vanskeligheder, og Visitatsrejserne i det store
Stift stillede ham mange Opgaver. Gennem Spørgeskemaer forberedte
han sine Visitatser, som han gennemførte saa flittigt, at han
1751 havde gæstet alle Stiftets Sogne med Undtagelse af de to
fjernestliggende. Han tilskyndede sine Præster til at holde Katekisationer,
bryde Almuens Overtro og gaa i Spidsen for et oplyst
Skolevæsen. Gennem aarlige »Opvækkelige Hyrde-Breve« vejledede
og tilskyndede han Præsterne til med Alvor at forkynde Omvendelse
og Syndernes Forladelse; han lagde dem paa Sinde at vise Flid i
al deres Gerning og med vaagen Ansvarsfølelse foregaa deres Menigheder
med et udadleligt Eksempel. Paa Visitatsrejserne fik han
Lejlighed til at iagttage Almuens Liv, Skikke, Ordbrug og Tænkemaade,
og han havde let ved at faa den jævne Mand i Tale. 1749
udgav han »Glossarium Norvagicum«, en Samling sjældne norske
Ord, »som gemenlig ikke forstaaes af danske Folk«. Det er ikke et
filologisk Arbejde, men nærmest at opfatte som en Parleur. Desuden
samlede han paa Oplysninger om Flora og Fauna og udsendte
disse Samlinger under Titlen: »Det første Forsøg paa Norges naturlige
Historie« (I—II, 1752—53). Om end Arbejdet er umetodisk og i
mange Henseender ogsaa ukritisk, betyder det dog et Fremskridt
i Forskningen, fordi P. gik ud fra, at mærkelige Begivenheder havde
deres naturlige Aarsager. Han priste den norske Natur og roste
den norske Bonde for Nøjsomhed, Flid og godt Humør. Adskilligt
af det, P. genfortæller, har Værdi for Folkemindeforskningen, og
Bogen blev ogsaa anerkendt i Udlandet. Under sit Ophold i
Bergen var han 1749 blevet Dr. theol.
1754 søgte P. Rejsetilladelse til Kbh. Aarsagen var den ubehagelige,
at Viceborgmesteren i Bergen, P. S. Garboe, havde besvangret
Borgmester Henrik Matthiesens Datter og under et Forhør i en
4 6 4 Pontoppidan, Erik.
nedsat Provsteret havde nævnt P.s Navn i en Sammenhæng, som
ikke kunde udlægges paa anden Maade, end at Biskoppen ogsaa
sigtedes for at kunne være Barnefader. Ved kgl. Resolution blev
det famøse Sted vedrørende P. udslettet i Provsterettens Protokollat.
P. havde ganske vist faaet den Æresoprejsning, han havde begæret
og fortjent, men var ilde berørt af hele Skandaleaffæren og havde
intet Ønske om at vende tilbage til Bergen. Da J. L. Holstein som
Universitetets Patron behøvede en praktisk, videnskabelig belæst
og from Mand til at bringe Forholdene paa Fode, og da han vidste,
P. besad disse Egenskaber, blev han 1755 udnævnt til Universitetets
Prokansler. Han skulde have Indseende med, at Professorerne
holdt deres Forelæsninger og Disputatser, han skulde varetage
Stipendiernes Fordeling og Universitetets Økonomi foruden adskillige
andre Hverv. Men unægtelig var hans Opgaver saa mange
og den Modstand, hvormed hans Initiativ og Trusler om Mulkter
blev mødt, saa sammenbidt, at han faktisk ikke formaaede at sætte
nogen af sine Planer igennem. »Han fik her med haardere Halse
at skaffe end Bergens Præster« (G. L. Baden). Paa et enkelt, men
vigtigt Omraade maa en senere Tid dog erindre Professorernes
Modstand med Taknemlighed, nemlig da P. vilde sætte igennem,
at Universitetet skulde afhænde sit Jordegods, fordi Administrationen
af dette beslaglagde adskillige Professorers Tid og fremførtes
som Undskyldning for deres svigtende videnskabelige Produktivitet.
For at animere Studenterne til Flid foreslog han at dele Præsteembederne
i Klasser, der svarede til de Karakterer, som Kandidaterne
havde opnaaet til Attestats, og for de teologiske Studenter
holdt han pastoralteologiske Forelæsninger, som i samlet Form
udkom i »Collegium pastorale practicum« (1757), et saa fortrinligt
Værk, at det maa kaldes den humanistiske Pietismes betydeligste
Pastoralteologi. Sine topografiske Arbejder fortsatte han med »Origines
Hafnienses Eller Den Kongelige Residentz-Stad Kbh., Forestillet
i sin Oprindelige Tilstand« (1760) og det store Arbejde, der
skulde omfatte en Beskrivelse af hele Landet, »Den Danske Atlas«
(I—II, 1763—64), fortsat paa Grundlag af hans Forarbejder af
Svogeren Hans de Hofman, Langebek og B. C. Sandvig — for sin
Tid et Standardværk, svarende til vor Tids »Trap«, og for Eftertiden
en rig Kilde at øse af.
Nye Opgaver trængte sig frem. I Teologien kom den Wolffiske
Filosofi op og gav Fornuften al den Ret, som den gamle Pietisme
havde nægtet den i religiøse Anliggender. Som den Humanist, P.
var, voldte denne Kursændring ham nok Uro, men ikke personlige
Vanskeligheder; blot maatte det apologetiske Arbejde indrettes
Pontoppidan, Erik. 465
derefter, thi baade Troens Forsvarere og Angribere kunde hvæsse
deres Vaaben paa Wolffs System (jfr. P.s apologetiske Skrifter:
»Ældgamle og Eenfoldige Christendom eller det Væsentlige i de
Christnes Troe og Pligt«, 1755, »Afhandling om Verdens Nyehed«,
1757 og »Sandheds Kraft til at overvinde den Atheistiske og Naturalistiske
Vantroe«, 1758). Endvidere rykkede de økonomiske Spørgsmaal
frem paa en ny Maade, fordi Almenheden opdagede, at Overvejelserne
om Beskyttelseslovgivning, Told og Selvforsyning angik
hver Husstands materielle Velfærd. P. tog med optimistisk Glæde
fat paa den Opgave at aabne sine Landsmænds Øjne for Landets
Hjælpekilder og for at fremme dansk Arbejde (Eutropii Philadelphi
Oeconomiske Balance, 1759). I Samarbejde med Grev A. G.
Moltke indbød han Offentligheden til at indsende Afhandlinger
om økonomiske og fysiske Emner, hvis Indhold kunde komme alle
til Nytte. Et Udvalg af disse Afhandlinger, hvoraf mange er skrevet
af Præster, udgav han i »Danmarks og Norges oeconomiske Magazin
« (I—-VIII, 1757—64). Der findes her et overordentlig stort og
patriotisk præget Materiale, der indeholder Kernen i de fleste
senere Landbrugsreformer. Sammen med de to Brødre, Præsterne
F. C. og O. D. Liitken lagde P. Grunden til et sagligt Studium af
Økonomi som Videnskab.
P. var mere Samler end Forsker, hans Styrke var Reproduktionen,
men ikke den metodiske Kritik af det indsamlede Stof. Hans
Evner laa i høj Grad paa det praktiske Livs Omraade. Hans Flid
var uhyre, og gennem sine Samlinger har han reddet adskilligt fra
Udslettelse og bevaret værdifuldt Materiale til Sigtning af en senere
Tids uddannede kritiske Forskning. Paa enkelte Omraader brød
han Bane for nye Synspunkter, men som Helhed gælder det, at
han byggede paa forudgaaende Forskeres topografiske og historiske
Samlinger, som han derved forøgede. Som Teolog var han i de
yngre Aar afgjort præget af den reformerte Vækkelse og stod som
Ortopraksiens Mand, det vil sige, at han stred for, at ret Tro og
ret Liv maatte følges ad. Heri kunde han finde Fællesskabet med
den hallensiske Pietisme, og han formaaede at bevare det værdifulde
i Pietismen uden derfor at lukke sig af for de Værdier, som
han erkendte som berettigede i den frembrydende Oplysningstid.
I det 18. Aarhundrede staar han som en udpræget national Statskirkemand,
og med Rette er hans Navn blevet sat paa den 1866
genrejste Skamlingsstøtte.
Rang med Etatsraader 1755. — Maleri paa Fr.borg og af A.
Brunniche 1749, stukket af O. H. de Lode. Efter Stikket malede
Hans Hansen 1823 et Maleri til Fr.borg, nu forsvundet. Por-
Dansk biografisk Leksikon. XVIII. April 1940. 3°
466 Pontoppidan, Erik.
trætmedaillon af Johs. Wiedewelt 1765 i St. Petri Urtegaard. —
Mindesten af samme 1782 ved Jægerspris, stukket af J. F. Clemens
ca. 1782 (Kgl. Bibliotek).
Michael Neiiendam: Erik Pontoppidan, I—II, 1930—33, med Litteraturhenvisninger.
Endvidere: Kirkehist. Saml., 6. Rk., I, 1933—35, S. 34—52;
III, 1, 1939, S. 29—37. L. J. Koch: Salmedigteren Brorson, 1931, S. 106
—19. H. Blom Svendsen: Norsk Salmesang. Arven fra gammel Tid, 1935, S.
224—27. Hakon Stangerup: Romanen i Danmark i det attende Aarhundrede,
1936, S. 80—84. Jens Holdt: Niels Johannes Holm, 1937, S. 337. P. G.
Lindhardt: Peder Hersleb, I, 1939, S. 104. Sønderjyllands Historie, V, 1932
- 3 3 , S. 317, 367- Michael Neiiendam.